Långa nätter och långa dagar


Just nu sover vi inte så mycket på nätterna. Å inte på dagarna heller för den delen.
Orsaken är den charmiga lilla killen på bilderna ovan.
Han sover oroligt och vrider och vänder sig, vaknar ibland och panik skriker.
Jag tror på separationsångest och utvecklingsperiod. Johan tror på ont i magen. Men det känns som det hållt i sig så länge nu så det borde inte vara något av det. Men oavsett anledning så börjar det blir sjukt slitsamt. Jag tycker synd om Johan som trött och slut måste åka och jobba. Men jag tycker synd om mig själv också som måste rodda bebis och hem ensam på 0 sömn. Känner att jag har ingen som helst energi just nu. Den lilla energi jag har bränner jag ute i löparspåret på mornarna och powerwalkandes med lilleman på dagarna. Har många trötta mornar funderat på att ligga kvar i sängen men alltid klivit upp ändå. Det är ju trots allt MIN tid. Då jag är alldeles ensam och kan fokusera bara på mig själv hur egoistiskt det än låter.
Hur kan han inte vara trött när han sover oroligt på nätterna och typ ingenting på dagarna?
Någon som har något tips???
Nu sover han dock så vi ska väl passa på att få en timmes sömn innan första matningen iaf.
Hoppas ni haft en fin dag!
Det har jag trots sjukt trötta ögon och en cranky baby.
❤️
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Var jobbar du?

Svar: Jag jobbar på IT-avdelningen på Boliden mineral.
leewahlbergmalin.blogg.se

#2 - - Hanna:

Vet inte om jag har några råd när jag inte vet hur ers rutiner är. Mina tankar är:
1. Är han mätt?
2. Sover han på rygg/sida/mage?
3. Har ni prövat att ha han ute i vagnen på dagarna?
4. Vart sover han på natten? Egen säng? I er säng?
5. Ger ni d-vitamin? Vilken sort?


Svar: 1. Vi ska börja köra med gröt nu i samråd med BVC för att se om de kan va det som spökar. Så han håller sig mätt längre.
2. Han sover på rygg och sida. Mage gillar han inte men vi ska börja öva ha honom på mage mer iaf då han sover på dagarna.
3. Han sover gott i vagnen så länge den är i rörelse. Så fort den stannar vaknar han.
4.han sover mellan oss antingen i nestet eller bara på sin lilla platta kudde för spädbarn.
5. Jepp vi ger d-vitamin. Oj vilken sort kommer jag inte på så här på rak arm. Men det är den vi fick från BVC iaf!
leewahlbergmalin.blogg.se

#3 - - Elinda:

Kevin har också haft en sån period i omgångar. Värst var det under en ca 10 dagars period när han var runt 4-5 månader då han vaknade en gång i halvtimmen och bara skrek och sprattlade i typ 10 minuter. Jag har dock kopplat dom "utbrotten" till tandsprickning. Dock dök inte första upp förrän han var typ 7 månader, men just att det "börjar hända nått i tandköttet" gjorde honom helt crazy just nattetid/när han skulle sova på dagarna. Nu när han visar på liknande nätter så smetar jag in nappen med tandsprickningssalva från Apoteket, vilket han blir lugn av och somnar om direkt 😊 Kanske kan vara nått sånt på g hos Sammis? 😘 Lider i varje fall med dig/er och tröstar med att alla perioder går över, från en dag till en annan 🙏🏻

Svar: Jag har också tänkt på tänder så vi kör med såna bitringar på dagarna. Men kanske den där salvan är nåt? Alltså jag får så många bra tips! Vill prova alla! Haha

Men det är ju som du säger en period nu och förhoppningsvis får vi sova ikapp lite snart igen!

Tack för dina tips! Uppskattar all hjälp jag kan få nu ❤️
Kram 😘😘😘
leewahlbergmalin.blogg.se

#4 - - Anonym:

Sover han på mage? Om inte prova det.

Svar: Han får panik när vi försökt ha honom på mage. Men vi kanske ska testa de igen iaf i korta perioder under dagarna!

Tack för tipset ❤️❤️❤️
leewahlbergmalin.blogg.se

#5 - - Therese:

Usch vad jobbigt för hela familjen! Det kan ju vara tänderna som börjar spöka och det kan ju gå i omgångar och långt innan dom verkligen kommer fram. Då kan man kyla nappen och ge kalla eller ev doppa i alvedon så smärtan minskar. Äter han som tidigare eller vill han ha mer? Så svårt när dom inte kan berätta. Allt från magen till seperationsångest.

Förstår dig, mina promenader är egentid och längtar efter dom. Oftast i alla fall :) Du kanske kan korta ner rundan och spara energi och ändå få din egentid?

Hoppas lillen sover bättre snart!

Svar: Ja jag har faktiskt tänkt på tänder också. Vi kör med bitringar osv dagtid. Han äter faktiskt något mindre tycker jag. Men han har egentligen aldrig varit någon stor ätare. Så svårt! Skulle vilja ha ett facit med alla problem det kan vara och alla sätt man kan rätta till dom på! 😂

Får försöka tänka att det är en period nu och att mina rundor på mornarna ger energi också även fast de inte känns så när växlaren ringer 😊

Kram ❤️
leewahlbergmalin.blogg.se

#6 - - Anonym:

Vi hade också en sån period när vår skatt var typ 4-7mån (det höll i sig i 3 mån. ). Hon sov inget på nätterna och typ 20min tot på dagarna. På ett BVC-besök berättade jag om det (med gråten i halsen. Sömn är så VIKTIGT!). Vi fick tid på barn på lassa, där "konstaterades" det att det mest troligt var/är komjölksproteinallergi. Så vi provade köra strikt utan mjölk.. Och det vände!
Så prata med er BVC-ssk, förhoppningsvis får ni hjälp så ni alla tre får sova ❤️

Svar: Åh men vad skönt att ni fick den hjälp ni behövde till slut! Jag va faktiskt på BVC igår och tog upp det då! Och hon tyckte vi skulle börja lite smått med gröt ifall det är så att han inte håller sig mätt natten genom. Så vi ska testa det!
Tack för dina tips ❤️
Kram
leewahlbergmalin.blogg.se

#7 - - Jennifer:

Har inte heller några direkta råd tyvärr...😕 När Klara har varit extra gnällig och ledsen nattetid har hon fått snitta på bröstet extra,och så sov hon typ i min armhåla (kanske inte riktigt men tror du förstår). Hon har som tur är aldrig haft katastrofnätter, ta i trä, men hon får snitta så fort hon blir orolig och det hjälper en hel del. Men kanske Sammis har napp eller annat han kan snusa på? 😕

Svar: Vi kör napp och det fungerar 3 gånger av 5 ungefär. Jag tror det är en utvecklingsfas så jag antar att vi bara får rida ut det så att säga!
Kram ❤️
leewahlbergmalin.blogg.se

#8 - - Emma:

Jag märkte att vår kille sov dåligt/ville inte sova för att han var för varm och vaknade så fort han sparkade av filten. Han sover i babynest mellan oss och jag tror att värmen berodde på de långärmade pyjamasarna. Vi kör nu kortärmade pyjamasar/bodys (sen typ 5 veckor sedan) samt sovpåse. Sover jättebra nu! Nån natt när vi "fuskat" och kört filt har han sovit betydligt sämre och vaknat fler ggr! Kanske en långsökt lösning men jag har märkt stor skillnad. 😊 Hoppas det vänder för er Malin!

Svar: Men det var ju ett bra tips! Jag har tänkt att vi ska köpa en sovpåse till honom. Det kanske hjälper mot dom sparkande små benen om inte annat! Tusen tack för tipset ❤️
leewahlbergmalin.blogg.se

#9 - - Emelie:

Vi hade också väldigt fattigt på sömnfronten med Ebbot och undrade precis som du hur det var möjligt att BEBISEN orkade vara vaken när man själv kände sig som en zombie. Elliot har ju för den delen inte heller några drömnätter men han är mer av kalibern att han MÅSTE ligga tätt intill men med Ebbot kändes det som att inget fungerade. I alla fall så vände det för oss då han blev 6 månader och vi fick byta ut allt man suger i sig mot att tugga/svälja. När han började få gröt och mat istället för flaska blev han helt annars. Och sedan bad vi om vattenlösliga d-droppar istället för oljebaserade.

Jag tror alltså att Ebbot svalde för mycket luft när han flaskmatades/ammades och jag tror vi har lite samma dilemma med Elliot. Jag vet ju att det finns en hel uppsjö olika flaskor där dom inte ska få i sig luft osv men jag har inte orkat leta mig ut på den safaritrippen utan förlitar mig helt enkelt på att det blir bättre när man minskar på flaskan 😊 Så att ni börjar köra med gröt nu tycker jag låter super! Jag ska också införa det till Elliot nu och se vad som händer :)

Kom ihåg att ni gör det bra som kämpar på och klappa dig själv på axeln flera gånger per dag 😘 Kram

Svar: Ja men de låter ju helt rimligt att det kan vara så! För ingenting nog lillmagen hjälper som vi hittills testat. Å när han äter suger han ju i sig som att det inte finns någon morgondag och för hicka superlätt så att han får i sig för mycket luft kan vi nog va helt säkra på! Nu gäller det bara att kämpa på och vänja honom vid fast mat. Men å andra sidan är det väl det naturliga steget! Får ju som vanligt ångest så fort han tar ett lite större steg utvecklingsmässigt! Man vill ju att dom ska va bebisar för alltid 😂

Tack för dina fina ord Emelie! Jag uppskattar dom lite extra just nu ❤️❤️❤️
leewahlbergmalin.blogg.se

#10 - - Viktoria C:

Jag lider med er! Sömn är så sjukt viktigt för att orka vara den pedagogiska mamman man vill vara. <3 Om Johan har rätt, och det är magknip så kan jag tipsa om Windi Pysventil! Clintan får ont i magen ibland, vilket vi härleder till kvällar då vi inte hört honom prutta. Och han skriker sig typ blå! Paniken lixom, o tårarna sprutar! Så vi har använt pysventilen de kvällarna, och han har lugnat sig och sen somnat. Hoppas ni hittar lösningen som funkar för er! <3

Svar: Tack för tipset! Det är ju värt ett försök att testa iaf 😊❤️
leewahlbergmalin.blogg.se

Upp